První krok? Sežeňte si fakta. Klidně draze zaplacená
Získat fakta o tom, co se ve vašem oboru a na vašich stránkách nyní děje a jaký je vůbec potenciál, může být zcela zásadní. Proč? Protože pokud zjistíte, že je reálná šance přivést nebo ovlivnit 2 zákazníky ročně skrz internet a každý průměrně nakoupí za 274 korun, tak zřejmě nemá smysl do ničeho investovat. Na druhou stranu pokud se má investice do celého balíku služeb šanci vrátit za 12 měsíců a pak směle vydělávat, má určitě smysl o tom uvažovat.
Zkusím to trochu konkrétně - pro našeho klienta, který je top-class ve výrobě propagačních materiálů, jsme nedávno zjišťovali možnosti a naděje ve světe internetu.
a) Z analýzy vyplynulo, že při střízlivých číslech můžeme přivést menší desítky zájemců o jeho služby měsíčně. Není to okouzlující číslo, ale na druhou stranu neprodává kšandy za 10 korun. Tedy je na něm zhodnotit si, jestli má investice smysl.
b) Při procházení dalších možností, jsme odhalili i off-line cesty jak oslovit klienty a webem si jen trochu "vypomoci". Jak například říkal na schůzce marketingový konzultant Karel Borovička: "Nejde jen o on-line pohled. Pojďme přemýšlet i v off-line rovině. Co si prostě najít konkrétní cílovku na LinkedIn a oslovit je mimo internet?". Až následně počítáme s tím, že bude mít prezentace šanci na tyto lidi zapůsobit. A takových možností je spousta. Je dobré myslet v širším obrázku a trochu s nadhledem.
Pustit korunu, nechat si korunu?
Představte si, že se máte rozhodnout, zda uvolnit finance na on-line propagaci. A to nemalou částku, za kterou byste si klidně mohli pořídit nový firemní vůz do své flotily. Pak se vám mohou hlavou honit následující otázky [Q] (jako bonus přidáváme i odpovědi [A]):
Q: Vyplatí se to?
Q: Není to příliš velká investice? Q: Je to běžná cena? Nejsme blázni, když chceme tolik investovat do nějakého internetu? Q: Nedostanu to samé za čtvrtinovou cenu? Q: Je pro nás internet vůbec tak důležitý? Q: Proč to nenechat jak to je další 2 roky? |
Možná zjistíte, že bude lepší koupit si nové auto
Po všem zjišťování a analyzování možná dospějete k tomu, že je lepší si místo webu koupit nové auto (nebo velký gril). Ale aspoň budete vědět, na základě čeho jste se rozhodli a co od svého rozhodnutí můžete očekávat. Na druhou stranu, je spousta firem, kterým uniká "internetový potenciál" aniž by věděli jaký je.
Jak si to můžeme shrnout? Dobře si vyberte partnera pro on-line a začněte s prozkoumáním situace a určením vašeho potenciálu. A jestliže to jde, vyčleňte si investici odpovídající očekávaným výsledkům. Protože "rally do vrchu" nevyhrajete se sériovým žigulíkem :)