"Mám pocit, že nám na internetu něco uniká. Taky mám pocit, že bychom potřebovali web. Někdy máme takový dojem, že konkurence má mnohem propracovanější internetovou prezentaci..." To jsou myšlenky, které se vám mohou honit hlavou před uvolněním financí na on-line propagaci. A otázka z druhé strany stolu: Jste podnikatel, nebo vědma? Chcete se řídit pocity, anebo fakty, když přemýšlíte o tom, jak internet využít?

První krok? Sežeňte si fakta. Klidně draze zaplacená

Získat fakta o tom, co se ve vašem oboru a na vašich stránkách nyní děje a jaký je vůbec potenciál, může být zcela zásadní. Proč? Protože pokud zjistíte, že je reálná šance přivést nebo ovlivnit 2 zákazníky ročně skrz internet a každý průměrně nakoupí za 274 korun, tak zřejmě nemá smysl do ničeho investovat. Na druhou stranu pokud se má investice do celého balíku služeb šanci vrátit za 12 měsíců a pak směle vydělávat, má určitě smysl o tom uvažovat.

Top-class klient NETservisu

Zkusím to trochu konkrétně - pro našeho klienta, který je top-class ve výrobě propagačních materiálů, jsme nedávno zjišťovali možnosti a naděje ve světe internetu.

a) Z analýzy vyplynulo, že při střízlivých číslech můžeme přivést menší desítky zájemců o jeho služby měsíčně. Není to okouzlující číslo, ale na druhou stranu neprodává kšandy za 10 korun. Tedy je na něm zhodnotit si, jestli má investice smysl.
b) Při procházení dalších možností, jsme odhalili i off-line cesty jak oslovit klienty a webem si jen trochu "vypomoci". Jak například říkal na schůzce marketingový konzultant Karel Borovička: "Nejde jen o on-line pohled. Pojďme přemýšlet i v off-line rovině. Co si prostě najít konkrétní cílovku na LinkedIn a oslovit je mimo internet?". Až následně počítáme s tím, že bude mít prezentace šanci na tyto lidi zapůsobit. A takových možností je spousta. Je dobré myslet v širším obrázku a trochu s nadhledem.

Pustit korunu, nechat si korunu?

Představte si, že se máte rozhodnout, zda uvolnit finance na on-line propagaci. A to nemalou částku, za kterou byste si klidně mohli pořídit nový firemní vůz do své flotily. Pak se vám mohou hlavou honit následující otázky [Q] (jako bonus přidáváme i odpovědi [A]):

Q: Vyplatí se to?
            A: Máme dvě misky vah. Na jedné leží náklady na realizaci prezentace společně s plánovaným rozpočtem na propagaci. Na druhé misce je ten velký otazník vaší on-line budoucnosti. Zkuste si položit podobné otázky:

  • Můžeme si dovolit internet podcenit?
  • Pokud by to dlouhodobě přineslo i jen 10 % obratu navíc, vyplatí se to?
  • Máme nějakou lepší možnost pro další růst než internet?
  • Máme možnost teď hned někde začít šlapat do marketingu?
  • Pokud začnou klesat objednávky našich klientů, máme plán B pro zisk nových?

Q: Není to příliš velká investice?
            A: Určitě není malá. Co konkrétně vám to přinese, když se to povede? A další otázka je, jestli jste si jistí, že nebudete internet za půl roku, rok nebo dva potřebovat pro podporu prodeje, uvedení nového produktu na trh, nebo podpoření náboru zaměstnanců.

Q: Je to běžná cena? Nejsme blázni, když chceme tolik investovat do nějakého internetu?
            A: Z mého pohledu je spíše hodně bláznů, kteří vyhodí peníze za něco, co je k ničemu. Kvalitní práce stojí adekvátní peníze. Lze od ní ale očekávat přínos. Od webu za "korunku" asi nelze čekat, že okouzlí správce kasy u vašeho klienta. Samozřejmě je důležité prověřovat a ozkoušet dodavatele on-line řešení.

Q: Nedostanu to samé za čtvrtinovou cenu?
            A: Myslím, že ne. Menší cena přinese kompromisy na kvalitě lidí, zpracování a zkušeností v agentuře. Pokud na webu máme vyřešit analýzu, marketing, architekturu webu, použitelnost, grafiku, kód, programování a vše otestovat... Tak nám na to opravdu nebude stačit jeden univerzální bojovník s průměrným platem.

Q: Je pro nás internet vůbec tak důležitý?
            A: S touto otázkou vám asi nepomůže nikdo než vy a vaše obchodní strategie. Pokud budete připraveni, můžete při nedostatku zakázek zapnout kampaně, nechat obchodníky odkazovat na reference na webu, nebo budete mít "zahrádku" pro "vysazení" nového produktu.

Q: Proč to nenechat jak to je další 2 roky?
            A: Stejná odpověď jako výše. Samozřejmě záleží na vaší konkrétní situaci. Jen vy můžete říct, jestli vše bude klapat tak, jako nyní. A i pro toto rozhodnutí se nejdříve podívejte kde se v on-line světě pohybují vaši zákazníci, co připravuje a jak se prezentuje vaše konkurence, co se ve vašem oboru děje v zahraničí, co lidé hledají na vašich stránkách a tak dále.

Možná zjistíte, že bude lepší koupit si nové auto

Po všem zjišťování a analyzování možná dospějete k tomu, že je lepší si místo webu koupit nové auto (nebo velký gril). Ale aspoň budete vědět, na základě čeho jste se rozhodli a co od svého rozhodnutí můžete očekávat. Na druhou stranu, je spousta firem, kterým uniká "internetový potenciál" aniž by věděli jaký je.

Jak si to můžeme shrnout? Dobře si vyberte partnera pro on-line a začněte s prozkoumáním situace a určením vašeho potenciálu. A jestliže to jde, vyčleňte si investici odpovídající očekávaným výsledkům. Protože "rally do vrchu" nevyhrajete se sériovým žigulíkem :)

Žigulík investice do internetového marketingu NETservis